NASA otkrila tajnu u galaksiji udaljenoj 12 milijardi svetlosnih godina

Ali sada su istraživači koji koriste NASA-in svemirski teleskop Džejms Veb (JVST) otkrili da su prstenovi daleke galaksije puni kosmičkog dima.

Život

Izvor: B92

Utorak, 06.06.2023.

15:20

NASA otkrila tajnu u galaksiji udaljenoj 12 milijardi svetlosnih godina
Foto: Profimedia

Astronomi su otkrili složene organske molekule koji se obično nalaze u dimu i čađi u galaksiji udaljenoj više od 12 milijardi svetlosnih godina od Zemlje.

Međutim, daleko od toga da je znak međugalaktičkog zagađenja, naučnici misle da nam ovo otkriće može pomoći da razumemo kako su se zvezde formirale u najranijim fazama univerzuma.

Pošto je ova galaksija tako daleko, svetlost koja dolazi iz njenih prstenova putovala je milijardama godina dok nije stigla do JVST.

Ovo je omogućilo naučnicima da posmatraju galaksiju poznatu kao SPT0418-47 onakvu kakva je bila kada je svemir bio star samo 1,5 milijardi godina - oko 10 odsto njegove sadašnje starosti.

Normalno, korišćenje teleskopa za proučavanje nečega tako izuzetno udaljenog ne bi bilo moguće.

Ipak, na sreću po istraživače, SPT0418-47 je skoro savršeno usklađen sa drugom, bližom galaksijom.

Džastin Spilker, astronom sa Teksaškog A&M univerziteta i glavni autor studije, objasnio je da ovo stvara prirodnu "kosmičku lupu“ dok se svetlost iz daleke galaksije savija i rasteže gravitacijom bližeg tela u oblik prstena koji se zove 'Ajnštajnov prsten'.

Svetlost ovog Ajnštajnovog prstena može biti i do 30 puta svetlija nego što bi inače bila, omogućavajući naučnicima da vide objekte koji bi inače bili previše udaljeni i prigušeni da bi ih videli.

Dr Spilker je rekao da je to ono što je privuklo njega i njegov tim da proučavaju ovu galaksiju na prvom mestu, jer "zaista nam omogućava da vidimo sve bogate detalje o tome šta čini galaksiju u ranom univerzumu koje nikada ne bismo mogli da uradimo drugačije.“

Kedar Padke, koji je vodio tehnički razvoj projekta, rekao je da su zahvaljujući Veb teleskopu naučnici sada u mogućnosti da naprave otkrića koja nikada ranije ne bi bila moguća.

"Ovakva otkrića su upravo ono za šta je Veb napravljen: da razume najranije faze univerzuma na nove i uzbudljive načine“, rekao je g. Padke.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

55 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Uništeno; Zelenski: Hvala na preciznosti

U ukrajinskom napadu na vojni aerodrom na Krimu u sredu ozbiljno su oštećena četiri lansera raketa, tri radarske stanice i druga oprema, saopštila je danas Ukrajinska vojna obaveštajna agencija.

14:21