Utorak, 27.09.2022.

08:48

Drevne Maje se vekovima trovale živom

Izvor: RTS

Drevne Maje se vekovima trovale živom IMAGE SOURCE
IMAGE DESCRIPTION

28 Komentari

Sortiraj po:

wiener

pre 1 godinu

(zoran stokic, 28. septembar 2022 14:28)

Teotihuacán se izgovara Teotiwacán s tim da je w kao na engleskom, a to je onda na srpskom v - Teotivakan. Spansko hua, hue itd je wa, we ili na srpskom va. ve. Spanski fudbalki klub Huesca je Veska, a ne kako se obicno pise Ueska. Isto i jezik nahuatl je nawarl ili sprki navarl. Inace izgleda komplikovano, ali nije.

Sandžaklija

pre 1 godinu

Ma ko ce to vjerovati! Mislim da to nisu ni otkrili Spanci, oni su vec imali karte, Arapi i Indijci prije toga. Samo uzeli i kad su dosli tamo, istrijebili ih...

zoran stokic

pre 1 godinu

Metalurgija i rudarstvo: Minerali /tu je i živa/ "rastu" u trbuhu zemlje poput embriona – oni su pretvarali minerale ("decu") u metale ("odrasle"). Kada bi se metalima dozvolilo da neometano rastu hiljadama gidina u Zemlji oni bi se pretvorili u zlato. Alhemija je nastavak puta. Živa je pronađea u egipatskim grobnicama koje datiraju iz 1500. p. n.e. U Kini se smatralo da upotreba žive produžuje život, leči prelome i održava generalno dobro zdravlje, iako je sada poznato da izlaganje živinim parama dovodi do ozbiljnih štetnih efekata na zdravlje. Prvi car ujedinjene Kine, Kin Shi Huang Di – u želji da pomoću eliksira postane besmrtan zapravo se otrovao - pio je živu i žad. Aristotel je tvrdio da je Dedal pokrenuo drvenu statuu Venere tako što je u njenu unutrašnjost sipao živu="živo srebro". Stari Grci su koristili cinober (živin sulfid) u mastima; stari Egipćani i Rimljani koristili su ga u kozmetici...U novembru 2014. „velike količine“ žive otkrivene su u komori ispod 1800 godina stare piramide poznate kao „Hram pernate zmije“, „treće po veličini piramide Teotihuakana“, Meksiko, zajedno sa „statuama od žada“. Ukratko alhemičari sveta su smatrali da je živa prva materija od koje su nastali svi metali. Verovali su da se različiti metali mogu proizvesti variranjem kvaliteta i količine sumpora sadržanog u živi. Najčistije od njih bilo je zlato, a živa je tražena u pokušajima transmutacije osnovnih metala (nečistog zlata) u zlato, što je bio cilj većine alhemičara.

Vanja Petrović

pre 1 godinu

Moja nana i njene vršnjakinje rođene početkom dvadesetog veka su koristile kreme sa živom za beljenje kože. Verovatno su to koristile i njihove bake, te imamo tih slučajeva svuda na svetu.
Nije to ništa čudno da su stare civilizacije koristile živu koja se nalazi u cinoberu od kojih su pravile boje.

P.S. Što se tiče genocida Indijanaca u Amerikama, apsolutno za to krivim Špance pa onda i sve ostale došljake iz Evrope. Ali, ako se radi o civilizaciji Maja, onda to nije taj slučaj.

certified selo momenat

pre 1 godinu

@drevni srba

"Bolje da se otrujem zivom nego da politicki ugrozavaju mene i moju porodicu (ne dozvoljavaju mi da ugnjetavam manjine)"

Mirko

pre 1 godinu

Baš neverovatno, Balkaninfo, srbininfo i ostali daju rezultate. Ne možeš ti našeg čoveka prevariti, video je on to na sponzorisanoj Youtube gerili.

Koliko ovde ima Youtube istoričara je zabrinjavajuće. Opšte zaglupljijivanje naroda zaista daje zavidne rezultate.
(absolutezero, 27. septembar 2022 13:04)

BKvin

pre 1 godinu

Pojam konkvistador potiče od španske reči conquistador, što u prevodu znači osvajač. U prenosnom značanju obuhvata pljačkaše i porobljivače.

wiener

pre 1 godinu

Civilizacija Maya je nestalo mnogo ranije nego kad su Spanci dosli, a i pre njih ili paralelno sa njima je bilo drugih civilizacija, recimo civilizacija poznatog grada Tenotihuacán, koji je bio uzor Aztecima. Spanci su srusili civilizacije Azteca i Inca. Ali nijedan od tih naroda nije nestao. Maya danas ima u Mexicu i Guatemali, Narod Azteca Mexica i njihov jezik nauatl (izovara se nawarl, s tim sto se w izgovara kao na engleskom) jos uvek postoje u Mexicu, narod Inca Quechua i njihov istoimeni jezik postoje u Peruu, Boliviji i Ecuadoru. U Peruu i Boliviji je njihov jezik i jedan od zvanicnih jezika.

CATAPA

pre 1 godinu

Kad ne znaju, "objasne" religijom. Interesantan fenomen, žele da prikažu kako su drevne religije bile štetne po progres, čak i opstanak ljudi, ali zapravo nesvesno projektuju sopstvenu još veću opsesiju religijom, odnosno da su iste takve i današnje.
Maje su verovatno imale neki razlog za korišćenje živinih jedinjenja koji je tada bio praktičan i racionalan, ali mi danas pojma nemamo koji je bio. Pa po šablonu: ako ne razumem, onda je razlog religiozan. Hajde da probamo ovako: ja ne razumem zašto su moderni naučnici toliko opsednuti drevnim religijama. Možda ti drevni narodi uopšte nisu bili, možda su arheolozi ti koji su opsednuti važnošću religije? Pa tako ne mogu da prepoznaju da su neki rituali bili, na primer, sastavni deo sporta? Ili neke druge takve masovne aktivnosti koja (to znamo) može da dosegne razmere fanatičnog. Možda je i ovo neki takav slučaj, ali arheologe sport preterano ne zanima, pa "objašnjenja" traže u smeru u kojem je njihov um prethodno oblikovan. A "religijom" može da se objasni bilo šta, pa čak i suicidalni elementi kulture. Naravno, to važi isključivo za religije tih "primitivnih društava", nipošto za ovo aktuelno.

A tek najveća jeres je da kažu istinu: "Nemamo pojma za šta su Maje koristile tih jedinjenja neočekivano mnogo, ni koja ili koje. Moguće je da nikada pouzdano nećemo ni znati".

Mile BAS

pre 1 godinu

U starim civilizacijama živa je bila ravna božjim čudom . Čitave reke žive tekle su i danas teku u kineskim grobnicama najvećih vladara (to su vam one čuvene kineske piramide) .
E sad stvarno ne treba mešati stare i nove Maje . Stari Maje su bili graditelji , zemljoradnici (kalendar maja je služio za zemljoradnju) , matematičari , astronomi , ukratko - oni kojima se divimo .

Ovi novi Maje su obožavali kult krvi i bili su totalni pajseri .

KnjigeBraćo

pre 1 godinu

Za ekipu sa jeftinijim ulaznicama, Maje su svoj vrhunac doživele mnogo pre dolaska Španaca, nakon koga je u periodu od svega 50-100 godina došlo do velikog opadanja, napuštanja gradova, opšte migracije... Poslednji spomenik označen majanskim "dugačkim datumom" su podigli punih 600 godina pre prvog kontakta sa Špancima. Daleko od toga da su tada potpuno nestali, ali im se mnogo pre prvog susreta sa Evropljanima dogodila ozbiljna kataklizma. Članak pominje "klasični majanski period", dakle upravo ono o čemu pričam, razdoblje zaključno sa krajem IX ili samim početkom X veka (do 900. ili eventualno 950. godine naše ere). Neko se zapitao kako nisu provalili koliko je živa otrovna, a i u Evropi se živa koristila za sve i svašta, pa i lečenje, stotinama godina nakon toga!

Medicinskipobratim

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!
(Mila, 27. septembar 2022 10:46)

Da,da napredna civilizacija koja je živim ljudima vadila srce misleći da će im kukuruz rodoti bolje, a djecu masovno žrvtvovali nadajući se da će njihove suze prizvati kišu.Ne to nisu izmišljotine kolonizatora to su oni doslovno crtali na hijeroglifima svojih žrtvenika i piramida.Čak su i Španci bili toliko zgađeni svime da nisu htjeli da podignu crkve na njihovim hramovima, a dizali su i na džamijama i ostalim paganskim hramovima.Ovo naravno ne opravdava kolonizatorske genocide.

Drevni srba

pre 1 godinu

Bolje se trovati zivom, nego politikom ko danas sto je slucaj.

Inace, ziva je koriscena zbog prenosa teskih predmeta, otud i onolike impozantne gradjevine koje i dan danas postoje, ima o tome teorija dosta

don't cry for me, argentina

pre 1 godinu

Maje su vekovima pre Spanaca bile u padu. Ziva ih je mozda nacela, klima upropastila a Spanci dokrajcili. Kao sto su Maje, Inke i ostali dokrajcili mnoge lokalne civilizacije.

certified selo momenat

pre 1 godinu

@Mila

Draga Mila, isto tako kao sto ste mogli da sprecite ovaj glup komentar kao Maje koriscenje zive, niste

Molim vas prosvetlite me, pominjete dostignuca maja i kako su oni mogli saznati da je ziva otrovna, zelim saznati malo vise o vasem shvatanju analize toksicnosti nekog elementa. Sta mislite kako se ona izvrsava? Ukoliko mislite da su maje imale ikakve ideje o tome, mislim da ste u teskom problemu

Mila, preporucujem prebacivanje fokusa sa izucavanja maja na fejsu, na fokus izucavanja vestina potrebnih za dobijanja plate vece od minimalca, to je cesta kategorija na koju se vrhunski strucnjaci poput vas greskom ne osvrcu

PSA

pre 1 godinu

Koliko neznanja po komentarima. Maje su se za razliku od Inka i Asteka pokupile i rastale, povukle u šumu, konkistadori su zatekli samo relativno manje gradove Maja. Gde jeste bilo i nekih manjih sukoba. Počeli su sa napuštanjem gradova mnogo pre dolaska ovih, a o razlozima se još raspravlja. Prosto, čitavi gradovi, neoštećeni razaranjima stoje u džungli. I za razliku od ovih drugih naroda njihovi potomci su još uvek živi.

Mila

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!

Ramamti Ezer

pre 1 godinu

To je samo dokaz koliko su ljudi bez pravog vođstva uvek u opasnosti. Biblija kaže da je Bog ljudima metnuo u srca misao o večnom životu. Izraelska nacija je poznavala karantin kao predostrožnost od zaraza, dok su Egipćani i ostali narodi lečili bolesti izmetom, lešinama, živom i krvlju. Ali zanimljivo Bog Izraelcima nikada još od Nojevih vremena nakon potopa, do današnjih dana nije dozvolio da na bilo koji način koriste krv za jelo ni lečenje. Ona se uvek morala u vreme starog Izraela iscediti i prosuti na zemlju, pa tek onda se meso moglo konzumirati. Zanimljivo je da su apostoli u prvom veku doneli odluku da samo 4 stvari iz Mojsijevog zakona i dalje važe za hrišćane - kloniti se bluda, idolopoklonstva, i dve usko vezane za zloupotrebu krvi u ishrani i lečenju. Morali su se kloniti i mesa zadavljenih životinja jer se tu zbog zgrušavanja krv ne može ispustiti iz tela (Dela apostolska 15:29).

banchi

pre 1 godinu

Jeste, mi smo veverice pa verujemo!
Živa je istrebila Maje a ne Kortez i ekipa...sad ćemo da istražimo čime su se otrovali Asteci, Inke i severno-američki Indijanci!
Nismo mi, majke mi!

banchi

pre 1 godinu

Jeste, mi smo veverice pa verujemo!
Živa je istrebila Maje a ne Kortez i ekipa...sad ćemo da istražimo čime su se otrovali Asteci, Inke i severno-američki Indijanci!
Nismo mi, majke mi!

Mila

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!

Medicinskipobratim

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!
(Mila, 27. septembar 2022 10:46)

Da,da napredna civilizacija koja je živim ljudima vadila srce misleći da će im kukuruz rodoti bolje, a djecu masovno žrvtvovali nadajući se da će njihove suze prizvati kišu.Ne to nisu izmišljotine kolonizatora to su oni doslovno crtali na hijeroglifima svojih žrtvenika i piramida.Čak su i Španci bili toliko zgađeni svime da nisu htjeli da podignu crkve na njihovim hramovima, a dizali su i na džamijama i ostalim paganskim hramovima.Ovo naravno ne opravdava kolonizatorske genocide.

KnjigeBraćo

pre 1 godinu

Za ekipu sa jeftinijim ulaznicama, Maje su svoj vrhunac doživele mnogo pre dolaska Španaca, nakon koga je u periodu od svega 50-100 godina došlo do velikog opadanja, napuštanja gradova, opšte migracije... Poslednji spomenik označen majanskim "dugačkim datumom" su podigli punih 600 godina pre prvog kontakta sa Špancima. Daleko od toga da su tada potpuno nestali, ali im se mnogo pre prvog susreta sa Evropljanima dogodila ozbiljna kataklizma. Članak pominje "klasični majanski period", dakle upravo ono o čemu pričam, razdoblje zaključno sa krajem IX ili samim početkom X veka (do 900. ili eventualno 950. godine naše ere). Neko se zapitao kako nisu provalili koliko je živa otrovna, a i u Evropi se živa koristila za sve i svašta, pa i lečenje, stotinama godina nakon toga!

PSA

pre 1 godinu

Koliko neznanja po komentarima. Maje su se za razliku od Inka i Asteka pokupile i rastale, povukle u šumu, konkistadori su zatekli samo relativno manje gradove Maja. Gde jeste bilo i nekih manjih sukoba. Počeli su sa napuštanjem gradova mnogo pre dolaska ovih, a o razlozima se još raspravlja. Prosto, čitavi gradovi, neoštećeni razaranjima stoje u džungli. I za razliku od ovih drugih naroda njihovi potomci su još uvek živi.

don't cry for me, argentina

pre 1 godinu

Maje su vekovima pre Spanaca bile u padu. Ziva ih je mozda nacela, klima upropastila a Spanci dokrajcili. Kao sto su Maje, Inke i ostali dokrajcili mnoge lokalne civilizacije.

certified selo momenat

pre 1 godinu

@Mila

Draga Mila, isto tako kao sto ste mogli da sprecite ovaj glup komentar kao Maje koriscenje zive, niste

Molim vas prosvetlite me, pominjete dostignuca maja i kako su oni mogli saznati da je ziva otrovna, zelim saznati malo vise o vasem shvatanju analize toksicnosti nekog elementa. Sta mislite kako se ona izvrsava? Ukoliko mislite da su maje imale ikakve ideje o tome, mislim da ste u teskom problemu

Mila, preporucujem prebacivanje fokusa sa izucavanja maja na fejsu, na fokus izucavanja vestina potrebnih za dobijanja plate vece od minimalca, to je cesta kategorija na koju se vrhunski strucnjaci poput vas greskom ne osvrcu

Mile BAS

pre 1 godinu

U starim civilizacijama živa je bila ravna božjim čudom . Čitave reke žive tekle su i danas teku u kineskim grobnicama najvećih vladara (to su vam one čuvene kineske piramide) .
E sad stvarno ne treba mešati stare i nove Maje . Stari Maje su bili graditelji , zemljoradnici (kalendar maja je služio za zemljoradnju) , matematičari , astronomi , ukratko - oni kojima se divimo .

Ovi novi Maje su obožavali kult krvi i bili su totalni pajseri .

wiener

pre 1 godinu

Civilizacija Maya je nestalo mnogo ranije nego kad su Spanci dosli, a i pre njih ili paralelno sa njima je bilo drugih civilizacija, recimo civilizacija poznatog grada Tenotihuacán, koji je bio uzor Aztecima. Spanci su srusili civilizacije Azteca i Inca. Ali nijedan od tih naroda nije nestao. Maya danas ima u Mexicu i Guatemali, Narod Azteca Mexica i njihov jezik nauatl (izovara se nawarl, s tim sto se w izgovara kao na engleskom) jos uvek postoje u Mexicu, narod Inca Quechua i njihov istoimeni jezik postoje u Peruu, Boliviji i Ecuadoru. U Peruu i Boliviji je njihov jezik i jedan od zvanicnih jezika.

Ramamti Ezer

pre 1 godinu

To je samo dokaz koliko su ljudi bez pravog vođstva uvek u opasnosti. Biblija kaže da je Bog ljudima metnuo u srca misao o večnom životu. Izraelska nacija je poznavala karantin kao predostrožnost od zaraza, dok su Egipćani i ostali narodi lečili bolesti izmetom, lešinama, živom i krvlju. Ali zanimljivo Bog Izraelcima nikada još od Nojevih vremena nakon potopa, do današnjih dana nije dozvolio da na bilo koji način koriste krv za jelo ni lečenje. Ona se uvek morala u vreme starog Izraela iscediti i prosuti na zemlju, pa tek onda se meso moglo konzumirati. Zanimljivo je da su apostoli u prvom veku doneli odluku da samo 4 stvari iz Mojsijevog zakona i dalje važe za hrišćane - kloniti se bluda, idolopoklonstva, i dve usko vezane za zloupotrebu krvi u ishrani i lečenju. Morali su se kloniti i mesa zadavljenih životinja jer se tu zbog zgrušavanja krv ne može ispustiti iz tela (Dela apostolska 15:29).

Mirko

pre 1 godinu

Baš neverovatno, Balkaninfo, srbininfo i ostali daju rezultate. Ne možeš ti našeg čoveka prevariti, video je on to na sponzorisanoj Youtube gerili.

Koliko ovde ima Youtube istoričara je zabrinjavajuće. Opšte zaglupljijivanje naroda zaista daje zavidne rezultate.
(absolutezero, 27. septembar 2022 13:04)

CATAPA

pre 1 godinu

Kad ne znaju, "objasne" religijom. Interesantan fenomen, žele da prikažu kako su drevne religije bile štetne po progres, čak i opstanak ljudi, ali zapravo nesvesno projektuju sopstvenu još veću opsesiju religijom, odnosno da su iste takve i današnje.
Maje su verovatno imale neki razlog za korišćenje živinih jedinjenja koji je tada bio praktičan i racionalan, ali mi danas pojma nemamo koji je bio. Pa po šablonu: ako ne razumem, onda je razlog religiozan. Hajde da probamo ovako: ja ne razumem zašto su moderni naučnici toliko opsednuti drevnim religijama. Možda ti drevni narodi uopšte nisu bili, možda su arheolozi ti koji su opsednuti važnošću religije? Pa tako ne mogu da prepoznaju da su neki rituali bili, na primer, sastavni deo sporta? Ili neke druge takve masovne aktivnosti koja (to znamo) može da dosegne razmere fanatičnog. Možda je i ovo neki takav slučaj, ali arheologe sport preterano ne zanima, pa "objašnjenja" traže u smeru u kojem je njihov um prethodno oblikovan. A "religijom" može da se objasni bilo šta, pa čak i suicidalni elementi kulture. Naravno, to važi isključivo za religije tih "primitivnih društava", nipošto za ovo aktuelno.

A tek najveća jeres je da kažu istinu: "Nemamo pojma za šta su Maje koristile tih jedinjenja neočekivano mnogo, ni koja ili koje. Moguće je da nikada pouzdano nećemo ni znati".

zoran stokic

pre 1 godinu

Metalurgija i rudarstvo: Minerali /tu je i živa/ "rastu" u trbuhu zemlje poput embriona – oni su pretvarali minerale ("decu") u metale ("odrasle"). Kada bi se metalima dozvolilo da neometano rastu hiljadama gidina u Zemlji oni bi se pretvorili u zlato. Alhemija je nastavak puta. Živa je pronađea u egipatskim grobnicama koje datiraju iz 1500. p. n.e. U Kini se smatralo da upotreba žive produžuje život, leči prelome i održava generalno dobro zdravlje, iako je sada poznato da izlaganje živinim parama dovodi do ozbiljnih štetnih efekata na zdravlje. Prvi car ujedinjene Kine, Kin Shi Huang Di – u želji da pomoću eliksira postane besmrtan zapravo se otrovao - pio je živu i žad. Aristotel je tvrdio da je Dedal pokrenuo drvenu statuu Venere tako što je u njenu unutrašnjost sipao živu="živo srebro". Stari Grci su koristili cinober (živin sulfid) u mastima; stari Egipćani i Rimljani koristili su ga u kozmetici...U novembru 2014. „velike količine“ žive otkrivene su u komori ispod 1800 godina stare piramide poznate kao „Hram pernate zmije“, „treće po veličini piramide Teotihuakana“, Meksiko, zajedno sa „statuama od žada“. Ukratko alhemičari sveta su smatrali da je živa prva materija od koje su nastali svi metali. Verovali su da se različiti metali mogu proizvesti variranjem kvaliteta i količine sumpora sadržanog u živi. Najčistije od njih bilo je zlato, a živa je tražena u pokušajima transmutacije osnovnih metala (nečistog zlata) u zlato, što je bio cilj većine alhemičara.

BKvin

pre 1 godinu

Pojam konkvistador potiče od španske reči conquistador, što u prevodu znači osvajač. U prenosnom značanju obuhvata pljačkaše i porobljivače.

Vanja Petrović

pre 1 godinu

Moja nana i njene vršnjakinje rođene početkom dvadesetog veka su koristile kreme sa živom za beljenje kože. Verovatno su to koristile i njihove bake, te imamo tih slučajeva svuda na svetu.
Nije to ništa čudno da su stare civilizacije koristile živu koja se nalazi u cinoberu od kojih su pravile boje.

P.S. Što se tiče genocida Indijanaca u Amerikama, apsolutno za to krivim Špance pa onda i sve ostale došljake iz Evrope. Ali, ako se radi o civilizaciji Maja, onda to nije taj slučaj.

Drevni srba

pre 1 godinu

Bolje se trovati zivom, nego politikom ko danas sto je slucaj.

Inace, ziva je koriscena zbog prenosa teskih predmeta, otud i onolike impozantne gradjevine koje i dan danas postoje, ima o tome teorija dosta

wiener

pre 1 godinu

(zoran stokic, 28. septembar 2022 14:28)

Teotihuacán se izgovara Teotiwacán s tim da je w kao na engleskom, a to je onda na srpskom v - Teotivakan. Spansko hua, hue itd je wa, we ili na srpskom va. ve. Spanski fudbalki klub Huesca je Veska, a ne kako se obicno pise Ueska. Isto i jezik nahuatl je nawarl ili sprki navarl. Inace izgleda komplikovano, ali nije.

certified selo momenat

pre 1 godinu

@drevni srba

"Bolje da se otrujem zivom nego da politicki ugrozavaju mene i moju porodicu (ne dozvoljavaju mi da ugnjetavam manjine)"

Sandžaklija

pre 1 godinu

Ma ko ce to vjerovati! Mislim da to nisu ni otkrili Spanci, oni su vec imali karte, Arapi i Indijci prije toga. Samo uzeli i kad su dosli tamo, istrijebili ih...

Mila

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!

Ramamti Ezer

pre 1 godinu

To je samo dokaz koliko su ljudi bez pravog vođstva uvek u opasnosti. Biblija kaže da je Bog ljudima metnuo u srca misao o večnom životu. Izraelska nacija je poznavala karantin kao predostrožnost od zaraza, dok su Egipćani i ostali narodi lečili bolesti izmetom, lešinama, živom i krvlju. Ali zanimljivo Bog Izraelcima nikada još od Nojevih vremena nakon potopa, do današnjih dana nije dozvolio da na bilo koji način koriste krv za jelo ni lečenje. Ona se uvek morala u vreme starog Izraela iscediti i prosuti na zemlju, pa tek onda se meso moglo konzumirati. Zanimljivo je da su apostoli u prvom veku doneli odluku da samo 4 stvari iz Mojsijevog zakona i dalje važe za hrišćane - kloniti se bluda, idolopoklonstva, i dve usko vezane za zloupotrebu krvi u ishrani i lečenju. Morali su se kloniti i mesa zadavljenih životinja jer se tu zbog zgrušavanja krv ne može ispustiti iz tela (Dela apostolska 15:29).

banchi

pre 1 godinu

Jeste, mi smo veverice pa verujemo!
Živa je istrebila Maje a ne Kortez i ekipa...sad ćemo da istražimo čime su se otrovali Asteci, Inke i severno-američki Indijanci!
Nismo mi, majke mi!

certified selo momenat

pre 1 godinu

@Mila

Draga Mila, isto tako kao sto ste mogli da sprecite ovaj glup komentar kao Maje koriscenje zive, niste

Molim vas prosvetlite me, pominjete dostignuca maja i kako su oni mogli saznati da je ziva otrovna, zelim saznati malo vise o vasem shvatanju analize toksicnosti nekog elementa. Sta mislite kako se ona izvrsava? Ukoliko mislite da su maje imale ikakve ideje o tome, mislim da ste u teskom problemu

Mila, preporucujem prebacivanje fokusa sa izucavanja maja na fejsu, na fokus izucavanja vestina potrebnih za dobijanja plate vece od minimalca, to je cesta kategorija na koju se vrhunski strucnjaci poput vas greskom ne osvrcu

Drevni srba

pre 1 godinu

Bolje se trovati zivom, nego politikom ko danas sto je slucaj.

Inace, ziva je koriscena zbog prenosa teskih predmeta, otud i onolike impozantne gradjevine koje i dan danas postoje, ima o tome teorija dosta

Medicinskipobratim

pre 1 godinu

Napredna civilizacija koja je imala vodovod i druga dostignuća nije mogla da provali toksičnost žive, nije nego.
Pokušavaju da zabašure svoje vekovno genocidno ponašanje !!!
(Mila, 27. septembar 2022 10:46)

Da,da napredna civilizacija koja je živim ljudima vadila srce misleći da će im kukuruz rodoti bolje, a djecu masovno žrvtvovali nadajući se da će njihove suze prizvati kišu.Ne to nisu izmišljotine kolonizatora to su oni doslovno crtali na hijeroglifima svojih žrtvenika i piramida.Čak su i Španci bili toliko zgađeni svime da nisu htjeli da podignu crkve na njihovim hramovima, a dizali su i na džamijama i ostalim paganskim hramovima.Ovo naravno ne opravdava kolonizatorske genocide.

CATAPA

pre 1 godinu

Kad ne znaju, "objasne" religijom. Interesantan fenomen, žele da prikažu kako su drevne religije bile štetne po progres, čak i opstanak ljudi, ali zapravo nesvesno projektuju sopstvenu još veću opsesiju religijom, odnosno da su iste takve i današnje.
Maje su verovatno imale neki razlog za korišćenje živinih jedinjenja koji je tada bio praktičan i racionalan, ali mi danas pojma nemamo koji je bio. Pa po šablonu: ako ne razumem, onda je razlog religiozan. Hajde da probamo ovako: ja ne razumem zašto su moderni naučnici toliko opsednuti drevnim religijama. Možda ti drevni narodi uopšte nisu bili, možda su arheolozi ti koji su opsednuti važnošću religije? Pa tako ne mogu da prepoznaju da su neki rituali bili, na primer, sastavni deo sporta? Ili neke druge takve masovne aktivnosti koja (to znamo) može da dosegne razmere fanatičnog. Možda je i ovo neki takav slučaj, ali arheologe sport preterano ne zanima, pa "objašnjenja" traže u smeru u kojem je njihov um prethodno oblikovan. A "religijom" može da se objasni bilo šta, pa čak i suicidalni elementi kulture. Naravno, to važi isključivo za religije tih "primitivnih društava", nipošto za ovo aktuelno.

A tek najveća jeres je da kažu istinu: "Nemamo pojma za šta su Maje koristile tih jedinjenja neočekivano mnogo, ni koja ili koje. Moguće je da nikada pouzdano nećemo ni znati".

don't cry for me, argentina

pre 1 godinu

Maje su vekovima pre Spanaca bile u padu. Ziva ih je mozda nacela, klima upropastila a Spanci dokrajcili. Kao sto su Maje, Inke i ostali dokrajcili mnoge lokalne civilizacije.

Mile BAS

pre 1 godinu

U starim civilizacijama živa je bila ravna božjim čudom . Čitave reke žive tekle su i danas teku u kineskim grobnicama najvećih vladara (to su vam one čuvene kineske piramide) .
E sad stvarno ne treba mešati stare i nove Maje . Stari Maje su bili graditelji , zemljoradnici (kalendar maja je služio za zemljoradnju) , matematičari , astronomi , ukratko - oni kojima se divimo .

Ovi novi Maje su obožavali kult krvi i bili su totalni pajseri .

KnjigeBraćo

pre 1 godinu

Za ekipu sa jeftinijim ulaznicama, Maje su svoj vrhunac doživele mnogo pre dolaska Španaca, nakon koga je u periodu od svega 50-100 godina došlo do velikog opadanja, napuštanja gradova, opšte migracije... Poslednji spomenik označen majanskim "dugačkim datumom" su podigli punih 600 godina pre prvog kontakta sa Špancima. Daleko od toga da su tada potpuno nestali, ali im se mnogo pre prvog susreta sa Evropljanima dogodila ozbiljna kataklizma. Članak pominje "klasični majanski period", dakle upravo ono o čemu pričam, razdoblje zaključno sa krajem IX ili samim početkom X veka (do 900. ili eventualno 950. godine naše ere). Neko se zapitao kako nisu provalili koliko je živa otrovna, a i u Evropi se živa koristila za sve i svašta, pa i lečenje, stotinama godina nakon toga!

Mirko

pre 1 godinu

Baš neverovatno, Balkaninfo, srbininfo i ostali daju rezultate. Ne možeš ti našeg čoveka prevariti, video je on to na sponzorisanoj Youtube gerili.

Koliko ovde ima Youtube istoričara je zabrinjavajuće. Opšte zaglupljijivanje naroda zaista daje zavidne rezultate.
(absolutezero, 27. septembar 2022 13:04)

PSA

pre 1 godinu

Koliko neznanja po komentarima. Maje su se za razliku od Inka i Asteka pokupile i rastale, povukle u šumu, konkistadori su zatekli samo relativno manje gradove Maja. Gde jeste bilo i nekih manjih sukoba. Počeli su sa napuštanjem gradova mnogo pre dolaska ovih, a o razlozima se još raspravlja. Prosto, čitavi gradovi, neoštećeni razaranjima stoje u džungli. I za razliku od ovih drugih naroda njihovi potomci su još uvek živi.

certified selo momenat

pre 1 godinu

@drevni srba

"Bolje da se otrujem zivom nego da politicki ugrozavaju mene i moju porodicu (ne dozvoljavaju mi da ugnjetavam manjine)"

zoran stokic

pre 1 godinu

Metalurgija i rudarstvo: Minerali /tu je i živa/ "rastu" u trbuhu zemlje poput embriona – oni su pretvarali minerale ("decu") u metale ("odrasle"). Kada bi se metalima dozvolilo da neometano rastu hiljadama gidina u Zemlji oni bi se pretvorili u zlato. Alhemija je nastavak puta. Živa je pronađea u egipatskim grobnicama koje datiraju iz 1500. p. n.e. U Kini se smatralo da upotreba žive produžuje život, leči prelome i održava generalno dobro zdravlje, iako je sada poznato da izlaganje živinim parama dovodi do ozbiljnih štetnih efekata na zdravlje. Prvi car ujedinjene Kine, Kin Shi Huang Di – u želji da pomoću eliksira postane besmrtan zapravo se otrovao - pio je živu i žad. Aristotel je tvrdio da je Dedal pokrenuo drvenu statuu Venere tako što je u njenu unutrašnjost sipao živu="živo srebro". Stari Grci su koristili cinober (živin sulfid) u mastima; stari Egipćani i Rimljani koristili su ga u kozmetici...U novembru 2014. „velike količine“ žive otkrivene su u komori ispod 1800 godina stare piramide poznate kao „Hram pernate zmije“, „treće po veličini piramide Teotihuakana“, Meksiko, zajedno sa „statuama od žada“. Ukratko alhemičari sveta su smatrali da je živa prva materija od koje su nastali svi metali. Verovali su da se različiti metali mogu proizvesti variranjem kvaliteta i količine sumpora sadržanog u živi. Najčistije od njih bilo je zlato, a živa je tražena u pokušajima transmutacije osnovnih metala (nečistog zlata) u zlato, što je bio cilj većine alhemičara.

Sandžaklija

pre 1 godinu

Ma ko ce to vjerovati! Mislim da to nisu ni otkrili Spanci, oni su vec imali karte, Arapi i Indijci prije toga. Samo uzeli i kad su dosli tamo, istrijebili ih...

wiener

pre 1 godinu

Civilizacija Maya je nestalo mnogo ranije nego kad su Spanci dosli, a i pre njih ili paralelno sa njima je bilo drugih civilizacija, recimo civilizacija poznatog grada Tenotihuacán, koji je bio uzor Aztecima. Spanci su srusili civilizacije Azteca i Inca. Ali nijedan od tih naroda nije nestao. Maya danas ima u Mexicu i Guatemali, Narod Azteca Mexica i njihov jezik nauatl (izovara se nawarl, s tim sto se w izgovara kao na engleskom) jos uvek postoje u Mexicu, narod Inca Quechua i njihov istoimeni jezik postoje u Peruu, Boliviji i Ecuadoru. U Peruu i Boliviji je njihov jezik i jedan od zvanicnih jezika.

wiener

pre 1 godinu

(zoran stokic, 28. septembar 2022 14:28)

Teotihuacán se izgovara Teotiwacán s tim da je w kao na engleskom, a to je onda na srpskom v - Teotivakan. Spansko hua, hue itd je wa, we ili na srpskom va. ve. Spanski fudbalki klub Huesca je Veska, a ne kako se obicno pise Ueska. Isto i jezik nahuatl je nawarl ili sprki navarl. Inace izgleda komplikovano, ali nije.

BKvin

pre 1 godinu

Pojam konkvistador potiče od španske reči conquistador, što u prevodu znači osvajač. U prenosnom značanju obuhvata pljačkaše i porobljivače.

Vanja Petrović

pre 1 godinu

Moja nana i njene vršnjakinje rođene početkom dvadesetog veka su koristile kreme sa živom za beljenje kože. Verovatno su to koristile i njihove bake, te imamo tih slučajeva svuda na svetu.
Nije to ništa čudno da su stare civilizacije koristile živu koja se nalazi u cinoberu od kojih su pravile boje.

P.S. Što se tiče genocida Indijanaca u Amerikama, apsolutno za to krivim Špance pa onda i sve ostale došljake iz Evrope. Ali, ako se radi o civilizaciji Maja, onda to nije taj slučaj.