Kikiriki puter: Slastan i zdrav, idealan za dijabetičare, ali postoji caka koju morate da poštujete

Kikiriki puter je veoma omiljen kod Amerikanaca. Statistički podaci govore da ova nacija godišnje troši kikiriki putera u tolikim količinama da se njime može obložiti dno Grand kanjona u Arizoni, koji je inače dug 446 km i širok ponegde do čak 29 km. Sa druge tačke gledišta, Amerikanci ukupno potroše gotovo 800 miliona dolara godišnje na kikiriki puter. Zbog čega ga toliko vole i nije teško zaključiti. Zbog toga što ima pun ukus kikirikija.

Izvor: B92
Podeli
Foto: inewsfoto/shutterstock
Foto: inewsfoto/shutterstock

Taj pun ukus i miris ima zato što se u njemu ne nalaze samo masnoće iz kikirikija, vec kikiriki u celini. Naime, kikiriki puter se dobija od prženog kikirikija, koji se melje sve dok ne zadobije tako finu teksturu kakvu ima puter. Ipak, postoje proizvođači koji mu dodaju šećer, so i slično, radi još boljeg ukusa.

Ono što najviše plaši jeste činjenica da svakih 100 grama kikirikija sadrži 49,2 grama masnoća, a 49,2% je veliki iznos. Međutim, kikiriki puter čak može stati rame uz rame sa maslinovim uljem, koje važi za zdrav izvor masnoća, jer sadrže isti odnos zasićenih i nezasićenih masti, tvrde iz Harvardove medicinske škole u Masačusetsu. Znači, iako sadrži visok procenat masnoća, u njemu se nalazi više nezasićenih nego zasićenih masti. To znači da predstavlja zdrav izvor masti i da može umanjiti rizik od srčanih bolesti, tako što utiče na smanjenje količine lošeg holesterola u krvi. Isto tako može umanjiti rizik od nastanka dijabetesa tipa 2. Ako ga uporedimo sa bademima i orasima, stvar je potpuno ista, iako kikiriki spada u mahunarke. Kikiriki puter ima identično zaštitno dejstvo na kardiovaskularni sistem, kao što to imaju pomenuti orašasti plodovi, poznati kao poželjna zdrava hrana.

Foto: inewsfoto/shutterstock
Foto: inewsfoto/shutterstock

Sada prelazimo na sadržaj proteina, kojim je kikiriki puter, sa 25,8%, takođe veoma bogat. To znači da nakon jela razvija osećaj sitosti za duže vreme. Na taj način pruža mogućnost za apstiniranjem od druge hrane do sledećeg redovnog obroka, tako da i pored unetih masnoća ne mora dovesti do pojave gojaznosti, piše sajt Priroda leči sve. Osim toga, proteini su veoma važni za izgradnju mišićne mase, o čemu naročito brinu današnji sportisti. Ne smemo zaboraviti ni vegetarijance, za koje kikiriki puter može biti dobar izvor biljnih proteina.

Kada se osvrnemo na ugljene hidrate iz kikirikija, opet ga možemo pohvaliti, jer spadaju u polisaharide (složene ugljene hidrate), koji su zdraviji od prostih ugljenih hidrata. Sporije se vare i predstavljaju kvalitetniji izvor energije, za duži period nakon konzumiranja. Prema preciznijim merama, kikiriki puter je još bolje ocenjen jer ima zaista izrazito nizak glikemijski indeks (GI=22). Uopšteno je malo namirnica sa nižim glikemijskim indeksom od njega. Tako ovaj ukusni namaz spada u idealnu hranu za dijabetičare, kao i sve druge namirnice čiji glikemijski indeks ne prelazi 45, a po pravilu neće dovesti do nepoželjnog naglog skoka šećera u krvi.

U njemu se krije riznica minerala i vitamina: bakar, magnezijum, mangan, fosfor, kalijum, kalcijum, gvožđe, cink, selen, vitamin E, tiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), nijacin (vitamin B3), pantotenska kiselina (vitamin B5), piridoksin (vitamin B6), folna kiselina (vitamin B9). Obilje vitamina B govori da je kikiriki puter, između ostalog, koristan za nervni sistem.

Mnogo činjenica ide u korist toga da je kikiriki puter zdrava hrana, pa da damo i završnu reč:
Dakle, kikiriki puter – DA, samo bez preterivanja, jer spada u visokokaloričnu hranu (600 kCal / 100 gr). Stoga bi dve kašičice dnevno bile maksimalna zdrava dnevna doza, koju ne bi valjalo prekoračivati.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

strana 1 od 26 idi na stranu