Izvor: B92

Iako je bilo bojazni da će sezona 2023. godine biti lošija, usled ekonomske situacije i krize izazvane ratom u Ukrajini, situacija je skroz drugačija. Naime, ove godina, prema rečima direktora JUTE, Aleksandra Seničića biće bolja nego 2019. godina koja se uzima kao primer za najuspešniju u turizmu.

U prilog tome govori činjenica za veliko interesovanje za letovanje u maju, početkom juna i u septembru, odnosno, predsezoni i postsezoni. Ovakav vid letovanja, osim što je ekonomičan za kućni budžet, donosi priliku porodicama da umesto jednom, dva puta posete plaže zemalja u regionu.

U razgovoru sa turističkim radnicima iz zemlje, "Blic" je pokušao da sazna koliko su putovanja u predsezoni i postsezoni, odnosno, u maju i septembru povoljnija, te i koliko ljudi se generalno odlučuje za putovanje u ovom terminu.

"Interesovanje je u toj meri veliko, da prvi rezultati koje imamo, a koji govore o letovanju u predsezoni i postsezoni, bolji su za nekih pet posto u odnosu na 2019. godinu koja se smatra najboljom i rekordnom u turizmu. Za samu sezonu očekujemo da najmanje bude kao ona, a verovatno će biti čak i bolja" kaže direktor JUTE, Aleksandar Seničić.

Predsezona penzioneri, postsezona porodice

Prema njegovim rečima tokom maja meseca, kao i početkom juna, najčešće letuju penzioneri, ali i oni koji mogu da uzmu godišnji odmor u tom periodu. Porodice ipak još uvek ne mogu tako lako da se organizuju usled školske godine, ali je primetno da je poslednjih godina tokom septembra meseca povećan broj onih koji sa mališanima usled povoljnijih uslova odlaze na letovanja.

" U postsezoni sve veći broj ljudi, usled velike razlike u ceni tokom špica sezone, odlučuje da iskoristi prvih sedam ili deset dana septembra za letovanje, iako se radi o početku školske godine" napominje on.

Poskupljenje nije uticalo na interesovanje

Ono što najviše zanima građane, jeste koliko su u proseku poskupela letovanja tokom maja, početkom juna i u septembru.

"Kada se radi o cenama letovanja u postsezoni, ono što trenutno znamo, a da se radi o paket aranžmanima, dakle smeštaj plus prevoz, cene su za nijansu veće. Dakle, negde između 7 i 10 posto u odnosu na prošlu godinu. To međutim nije uticalo na interesovanje, naprotiv. U odnosu na 2019. godinu, ali i u godinama nakon korona virusa, odnosno, 2021. i 2022. ova sezona će biti daleko kvalitetnija. Veliki broj aranžmana je prodat za predsezonu i postsezonu, a i sam špic sezone se odlično prodaje, bez obzira na povećanje cene" objašnjava Seničić

Najpovoljnije letovanje i ove godine u Grčkoj

Kada se radi o odnosu interesovanja i cene, Seničić ističe da je Grčka tradicionalno u vrhu interesovanja kod srpskih turista usled velikog broja povoljnih apartmanskih jedinica duž obale i ostrva.

"U svakom slučaju i smislu, Grčka je najpovoljnija i za nju vlada najveće interesovanje. Pre svega jer najveći broj naših turista koji generalno letuju u apartmanskom smeštaju tamo. Tu su prosečne cene daleko niže ako ih poredimo sa drugim destinacijama, do kojih se dolazi avionom, a smeštaj je mahom hotelski. Takođe, tu očekujemo i najveći broj putnika" objašnjava on.

Crna Gora povoljna i u samom špicu sezone

Crnogorski deo Jadrana, takođe je atraktivan za turiste iz Srbije. Da je tako, svedoče i činjenica da je i pored povećane cene aranžmana, interesovanje veliko.

"Ono što je posle toga zanimljivo, jeste da u Crnoj Gori cene nisu drastično skočile. One su u samoj sezoni veće oko 10 do 15 posto veće u odnosu na prošlu godinu, što nije toliko strašno" ističe Seničić.

Situacija na tržištu energenata, prošle godine je uslovila avio kompanije da povećaju cene karata, što je sa druge strane, uticalo i na poskupljenje aranžmana za pojedine destinacije. Prema rečima direktora JUTE, to je dovelo do vraćanja na turističku mapu Tunisa.

"Ono što treba da se istakne za avio aranžmane, sa obzirom da su Turska i Egipat poskupeli za 10 ili 20 posto u odnosu na prošlu godine, jeste destinacija Tunis, za koji vlada veliko interesovanje, koji se vratio na velika vrata nakon nekih osam godina" objašnjava on.

Skuplje i u Albaniji

"Sama inflacija i porast cena životnih namirnica, sve ono što utiče na formiranje cene smeštaja, utiče i na sam aranžman. To je usko vezano sa okolnostima i inflacijom. Eto, ove godine nam je predsezona skuplja za do 15 posto, dok je sama sezona skuplja oko 20 posto. Primera radi, samo za Grčku imamo zvanične podatke da je inflacija oko 16 ili 17 posto" ističe Seničić.

Poskupljenje ove godine nije zaobišlo ni Albaniju, destinaciju koju su Srbi otkrili tokom godina korone, budući da nije bilo previše peripetija oko ulaska u zemlju.

"Albanija je 2020. i 2021. bila zanimljiva poput Neuma, jer za nju nije bilo potrebno dodatnih dokumenata da se putuje. To je dovelo do toga da je u tom godinama bilo preko 100.000 naših ljudi na tom prostoru. Međutim, ona je mala destinacija, a kako je urađena odlična kampanja, značajno je poskupela ove godine u odnosu na period koji smo naveli" otkriva direktor JUTE

Interesovanje i za Bugarsku

Bugarska, koja već decenijama beleži veliki broj noćenja od strane turista iz Srbije, i ove godine će biti glavna destinacija za veliki broj naših državljana.

"Crno more će i ove godine biti destinacija za 60.000 do 80.000 naših ljudi, najviše onih koji žive na istoku Srbije, najpre zbog blizine Bugarske. Drugo, oni imaju jako dobru infrastrukturu, auto-puteve koji vode ka Varni, pa i niže ka Nesebaru, Zlatnim Pjascima i dalje. Tu imamo jedan dobar deo ljudi koji boravi u apartmanima, ali i njih je ove godine zahvatilo poskupljenje od nekih 10-15 posto" priča on.

Letovanje u Srbiji

Pored vaučera za odmor koji su aktivirali državljane Srbije da uvrste brojne destinacije iz naše zemlje kao idealne za letnji odmor, Srbija iz godine u godinu beleži sve veći broj noćenja, kako u apartmanskom tako i u hotelskom smeštaju. Kako otkriva direktor JUTE, za to su zaslužna tri faktora.

" I ove godine će biti veliki broj noćenja. Mahom su to ljudi koji uzimaju vaučere, koji su u tome videli idealnu priliku da odu sami ili sa porodicom povoljno na putovanje. Ono što nas raduje jeste veliki broj turista iz Italije, Španije, sa dalekog Istoka, Nemačke. Samo u Beogradu u pojedinim restoranima više od 30 posto gostiju su stranci" priča Seničić, pa objašnjava kako je došlo do toga.

" Tri su stvari bitne za napomenuti. Prva je da je dobro urađen marketing, druga da smo nova destinacija u Evropi. Ljudima je zanimljivo, pogotovo mlađima, a na trećem mestu, lako smo dostupni. Imamo situaciju da je "Er Srbija" otvorila nekoliko desetina redovnih letova prema više evropskih zemalja. Logičan sled je da u povratnim letovima imamo strance koji dolaze individualno ili grupno. Takođe, tu je i Daleki Istok koji sa jednim letom može da dođe do Evrope. Na sve to dodajmo i mrežu puteva, tako da je sve to zajedno dovelo do povećanog interesovanja za Srbiju kao turističku destinaciju" ističe Seničić.

Srbi rekordno putovali za praznike

Gužve koje su bile gotovo preslikane sa graničnih prelaza tokom Uskrsa i Prvog maja, pravi su pokazatelj da se narod uželeo putovanja. Da je interesovanje bilo i više nego dobro, potvrdio je i direktor JUTE.

"Imamo podatke da je prodato na stotine hiljade aranžmana, a bio je i veliki broj onih koji su samostalno, van aranžmana putovali. Lepo vreme, nemogućnost putovanja u poslednje dve godine, "korona dokumentacija" sada su iza nas, pa su se ljudi opustili i krenuli su da putuju, Bio je ogroman broj organizovanih putovanja iz cele Srbije za razne destinacije po Evropi" otkriva on.

Narod se uželeo putovanja

Da je situacija mnogo bolja u odnosu na protekle godine, potvrđuje i Aleksandra Knežević, direktor turističke agencije "Turisttrade" iz Beograda.

"Definitivno su se naši ljudi uželeli putovanja, a i zaključili da im je odmor od svakodnevnice preko potreban. Tu činjenicu potvrđuje veliko interesovanje koje vlada kako za turističke ture, takozvane "produžene vikende", tako i za letovanja " otkriva ona.

Odloženo plaćanje čuva novčanik

Prema njenom mišljenju, glavni razlog ovolike zainteresovanosti jeste povratak poverenja turista agencijama, koje za razliku od popularnih servisa za rezervaciju smeštaja, omogućavaju plaćanje aranžmana na mesečne rate.

"Posebno mi je drago da se većina ljudi vratila uslugama turističkih agencija i shvatila da im, koliko god neki to pokušavali da opovrgnu i negiraju, jedino agencije pružaju podršku i daju sigurnost za uloženi novac " kaže Aleksandra Knežević.

Reči direktora JUTE Aleksandra Seničića, potvrđuje i praksa. Kako nam je Kneževićeva rekla, interesovanje za letovanje u sezoni 2023. je u ozbiljnom porastu kada se pogledaju prethodne godine.
"Predsezona, kad su aranžmani daleko jeftiniji i dostupni širokom tržištu, davno je rasprodata. Što se tiče aranžmana za letovanje u samoj sezoni, tu isto vlada veliko interesovanje, naročito za apartmanski smeštaj u Grčkoj i hotelski smeštaj u Turskoj" otkriva ona.

Činjenica da je došlo do poskupljenja, građane je animiralo da se vrate plaćanju na rate, što im u privatnoj režiji ili preko poznatih servisa za rezervisanje smeštaja nije omogućeno.

"Cene na ovim destinacijama jesu više u odnosu na ponude iz prethodnih godina, ali zato postoje turističke agencije, zahvaljujući kojima je omogućeno ljudima koji žele da idu na odmor, a nisu u finansijskoj situaciji da trenutno isprate troškove istog, da to učine na odloženo plaćanje (čekovima i karticama). Dakle, to i jeste najčešći oblik plaćanja" kaže .

Podeli:

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.