Kako se pravilno vuče pokvaren auto i kada je to zabranjeno?

Vuča automobila drugim automobilom nije tako jednostavna kao što mnogi misle. Postoje i saobraćajni propisi koji moraju da se poštuju. Objasnićemo tačku po tačku, pišu polovni automobili.

Podeli
Foto: B92/NP (ilustracija)
Foto: B92/NP (ilustracija)

Obavezna sva četiri migavca i trougao!

Bezbednost je na prvom mestu.

Na oba vozila moraju da budu uključena sva četiri migavca, mada na vučenom vozilu ne moraju ukoliko ih nije moguće uključiti zbog kvara.

Sigurnosni trougao mora da bude postavljen na oba vozila, bez obzira na to da li migavci rade ili ne! Logično, trougao na prvi auto ide napred, a na drugi pozadi…

• Pokvaren auto sme da se vuče noću i u uslovima smanjene vidljivosti (magla, kiša, sneg…), ALI isključivo ukoliko:

a) ima uključena zadnja poziciona svetla

b) ILI vozilo koje ga vuče ima žuto rotaciono svetlo (kako bi drugi vozači na vreme primetili taj skup sporih vozila)

Zabranjeni putnici u vučenom vozilu

U pokvarenom vozilu koje se vuče ne sme da bude niko drugi osim vozača. Putnici iz pokvarenog auta mogu da pređu u vozilo koje ga vuče.

Kojom brzinom sme da se vuče pokvaren auto?

Maksimalna brzina kojom sme da se vuče automobil je 40 km/h.

Da li sme da se vuče auto sa pokvarenim kočnicama?

Ukoliko je došlo do kvara kočnica, vuča je dozvoljenaALI isključivo rudom (u narodu poznata i kao šlep štangla). Auto koji se vuče mora da bude lakši od auta koji ga vuče ukoliko mu ne rade kočnice.

Šta ako je u kvaru upravljački sistem?

U slučaju da je neispravan upravljački sistem, zabranjeno je da se auto vuče bilo čime i na bilo koji način.

Da li sme da se vuče auto sa automatskim menjačem?

Generalno, savetujemo da ga ne vučete, već da zovete šlep službu.

Moguće je da se vuku i automobili sa automatskim menjačem (ne svi), ali kod njih to može da bude vrlo rizično, pa obavezno pročitajte uputstvo proizvođača.

Pogon na svim točkovima – sme li da se vuče auto sa AWD, quattro , xDrive, 4MATIC, 4WD, 4x4...?

Pošto postoje razne verzije pogona na svim točkovima kod raznih modela raznih proizvođača, najbolje je da uzmete uputstvo za auto i detaljno pročitate da li sme da se vuče i kako.

Maksimalno i minimalno rastojanje između vozila

a) Ako se koristi sajla za vuču dozvoljena udaljenost je od 3 do 5 metara

b) Ako se koristi ruda (šlep štangla) udaljenost može da bude manja od 3 metra, pri čemu nije određen minimum, ali ne sme više od 5 metara

Neregistrovan auto – sme li da se vuče?

Ne sme se vuče neregistrovano vozilo – pošto nema obavezno osiguranje ne sme da učestvuje u saobraćaju.

Vozač koji upravlja vučenim neregistrovanim autom može da dobije standardnu kaznu predviđenu za vožnju neregistrovanog auta. Takođe, ako vučeni auto izazove bilo kakvu štetu, njegov vlasnik će morati da je nadoknadi iz svog džepa.

Da li pokvaren auto sme da se vuče na auto-putu?

Da - dozvoljeno je da se pokvaren auto vuče na auto-putu, ali isključivo ukoliko se pokvario na samom auto-putu. Pritom sme da se vuče samo do prvog isključenja sa auto-puta.

Isto pravilo važi i za motoput. Ukoliko ne znate šta je motoput, pročitajte u ovom tekstu: Da li pokvaren auto sme da se vuče na auto-putu?

Kako se pravilno vuče auto?

Najlakše je uz pomoć rude, „u sredini“ je elastično uže za vuču koje može da amortizuje blaže trzaje, dok je sa sajlom najteže, naročito neiskusnim vozačima.

Tu je i traka za vuču, ali i za nju ćemo koristiti naziv uže u nastavku teksta. Ruda za vuču košta uglavnom od 3.000 do 3.500 din, mada ima i osetno skupljih.

Pošto malo ko ima rudu, daćemo objašnjenje za sajlu ili uže. Generalno:

• „vezali“ ste automobile
• prvi kreće vrlo lagano, sve dok se sajla/uže ne zategne
• zatim lagano kreće da vuče, pri čemu kada jednom krene – mora da izbegava usporavanje kako ga vučeni auto ne bi sustigao, čime se gubi zategnutost sajle/užeta, pa ponovno ubrzavanje dovodi do trzaja/cimanja
• idealno je da se sajla/uže sve vreme drži zategnutom, ali to nije lako postići ako vozači nemaju iskustva u vuči drugog auta, bez obzira da li oni vuku ili su vučeni
• naročito je važno da vozač u vučenom autu vrlo pažljivo prati situaciju i da na najmanji znak usporavanja prvog auta počne da koči (ali ne suviše) kako bi sajla ostala zategnuta
• pred krivinu ili raskrsnicu vučeni auto bi trebalo da koči auto koji vuče kako bi izjednačeno i na vreme usporili i bez nepotrebnog otpuštanja i zatezanja sajle/užeta tečno skrenuli i nastavili put
• krećite se onom brzinom koju smatrate bezbednom – ne dozvolite da vas požuruju ostali nestrpljivi vozači

Više štete nego koristi?

Nije veliki problem vući drugi auto ukoliko su oba vozača iskusna, krećete se na pravcu u ravnici, bez mnogo semafora i raskrsnica, u dobrim vremenskim uslovima i ako je vučeni auto znatno lakši od onog koji ga vuče.

Nažalost, u praksi se vuča automobila neretko pretvori u pravu agoniju, nakon čega se vlasnik auta koji je vukao zaklinje da je ovo poslednji put, razmišljajući o tome koliko je skratio životni vek lameli ili plivajućem zamajcu.

Spremite se na vreme

Korisno da na vreme osetite kako se auto ponaša sa ugašenim motorom – koliko je „težak“ volan i koliko snažno treba pritisnuti papučicu kočnice. Nije samo vuča pokvarenog auta u pitanju, već su tu i druge nepredviđene situacije.

Nađite neki bezbedan prostor, kao npr. veći parking bez saobraćaja. Pri nižoj brzini ugasite motor, ali ostavite ključ u položaju u kojem se neće zaključati volan. Zatim skrećite i kočite – prvo blago, a onda sve oštrije kako biste stekli sliku o tome kolika je razlika kada vam je motor upaljen i ugašen.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

strana 1 od 65 idi na stranu