Koliko često gledate u ovaj merač na instrument tabli i zašto je to važno?

Do sada niste bili posebno zainteresovani za pokazivač temperature rashladne tečnosti motora? To je ozbiljna greška.

Automobili

Izvor: Izvor: B92, Automobili.ba

Nedelja, 17.10.2021.

09:18

Koliko često gledate u ovaj merač na instrument tabli i zašto je to važno?
Foto: Yaroslau Mikheyeu/Shutterstock

Na instrument tabli postoji jedan pokazivač koji mnogi vozači uzimaju zdravo za gotovo. U pitanju je indikator koja prikazuje trenutnu temperaturu motora.

Da li se sećate koju vrednost je pokazivao merač temperature kad ste zadnji put vozili automobil? Ne sećate se? Tačno … a njegova uloga je veoma važna, podseća sajt Automobili.ba.

Pre svega, vozač na osnovu njega zna kada može početi da koristi motor u punom kapacitetu, odnosno na višim obrtajima – najbolje je pričekati da se motor u vožnji zagreje pre nego što se upustite u oštriju vožnju, sa jače pritisnutom papučicom za gas.

Drugo, pokazuje da li se motor ne pregreva tokom vožnje – a pregrevanje može dovesti do pucanja dihtunga glave motora ili čak bloka.

Koja je temperatura optimalna?

Obično bi trebalo da osciluje oko 90 stepeni Celzijusa (ili oko polovine skale u modelima gde stepeni nisu naznačeni).

Neki proizvođači postavljaju optimalnu temperaturu za dati motor na 90, a neki na 87 ili 93 stepena. Informacije o tome mogu se pronaći u priručniku za upotrebu vozila.

Gledanje pokazivača ključno je iz dva razloga. Prvo, vozač može videti koliko brzo motor dostiže normalnu radnu temperaturu.

Drugo, omogućava vam da vidite da li postoje neka odstupanja od normiranih vrednosti.

Kada merač temperature pokazuje grešku?

Foto: ARVD73/Shutterstock
Kakvo ponašanje merača temperature treba da privuče vozačevu pažnju? Takvih je zapravo puno.

U nastavku je navedeno nekoliko primera:

• motor vrlo brzo postiže temperaturu u hladnom danu – možda nema dovoljno rashladne tečnosti ili se delimično smrzla,

• motor ne dostiže radnu temperaturu nakon duge vožnje – mogući kvar termostata

• temperatura motora raste i ulazi u crveno polje – moguć je kvar termostata, a takođe moguće je da rashladni sistem negde ima pukotinu, pa tečnost curi,

• indikator temperature "poskakuje" – jednom pokazuje 105, a jednom 80 stepeni.

Ako vozač tokom vožnje primeti bilo kakvo odstupanje od radne temperature, trebalo bi da što ranije potraži pomoć mehaničara. Što pre reaguje, to bolje.

Dugotrajna vožnja sa nezagrejanim motorom znači veću potrošnju goriva (čak i za litar-dva). Sa druge strane, često pregrevanje motora može dovesti do skupog kvara, a u najgorem slučaju ćete ga morati zameniti, što sa sobom nosi ogromne troškove.

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

135 Komentari

Možda vas zanima

Podeli: