Uvoz polovnog automobila: Korak po korak (3. deo)

S obzirom na to da se uvozom i prodajom mahom bave pravna lica, odnosno privatne firme, "običnom čoveku" je potpuno nepoznato kako zapravo izgleda procedura uvoza polovnjaka, pišu Polovni automobili.

Automobili

Izvor: Izvor: Polovni automobili

Subota, 25.02.2023.

14:21

Uvoz polovnog automobila: Korak po korak (3. deo)
Foto: CatwalkPhotos/Shutterstock

U prvom tekstu u okviru specijala "Kako da sami uvezete polovni automobil iz inostranstva" bavili smo se neophodnom papirologijom.

U drugom delu detaljno smo se bavili porezima i carinom.

Treći deo je pred vama, a ovaj tekst pokriva procedure u inostranstvu i Srbij.

Sajt Polovni automobili istraživao je sve aspekte uvoza polovnog automobila iz inostranstva za one koje žele da se upuste u ovu avanturu u sopstvenoj režiji. U prva dva teksta detaljno smo opisali šta je sve neophodno od papirologije, na kakve zamke morate da budete spremni, kako ne biste upali u vrtlog iznenadnih troškova.

Takođe, objasnili smo koliki su iznosi carine i šta se sve plaća od poreza.

U trećem i poslednjem nastavku ovog specijala, objašnjavamo procedure za neke od evropskih zemalja iz kojih uvozimo najviše polovnjaka i šta vas sve čeka po dolasku na našu granicu.

Nemačka

Neophodno je da uzmete takozvane brifove, odnosno saobraćajnu dozvolu i vlasnički list koji se popularno nazivaju mali i veliki brif. Ukoliko auto dovozite "na točkovima", tada je potrebno da uzmete zoll (col) tablice; prethodni vlasnik odjavljuje vlasnički list, ali vam ga daje.

U njemu ima mesta za upis dva vlasnika – ukoliko je upisan samo postojeći vlasnik (sa leve strane) vaše ime će biti upisano sa desne strane, a ako su popunjene obe strane biće vam izdat novi vlasnički list u koji ćete vi biti upisani kao novi vlasnik (na levoj strani).

U oba brifa biće upisan i registarski broj zoll tablica koje ćete koristiti dok ne dođete do Srbije. Bukvalno prevedeno, zoll tablice su carinske tablice (zoll na nemačkom znači carina).

Možete izvaditi crvene zoll tablice (15 do mesec dana) ili žute na pet dana. Žute vadite u slučaju da vozilo nema u Nemačkoj važeći TUV (tehnički pregled).

Ranije je bilo problema sa žutim tablicama, jer se na njih nije izdavalo međunarodno osiguranje, ali je taj problem rešen, i sada slobodno možete da dovezete automobil i na te žute colke.

Cene zoll tablica razlikuju se od grada do grada, a kreću se do 250 €. Dovoženje na prikolici – ne trebaju vam zoll tablice; dobijate stari i novi brif bez upisivanja vaših podataka.

Italija

U Italiji se ne izdaju izvozne tablice kao u Nemačkoj i drugim zemljama, pa imate dve opcije:

a) da transportujete auto prikolicom. Tada uzimate i odjavu koja se u Italiji izdaje kao poseban dokument (vozila su često već odjavljena)

b) da vozite auto "na točkovima" (ukoliko već nije odjavljen), ali se prvo dogovorite sa prodavcem da vam dozvoli da koristite njegove tablice, pa da mu ih kasnije vratite zajedno sa saobraćajnom dozvolom (libreto).

Međutim, obavezno napravite kopiju dozvole i overite je kod notara, da ne biste morali da čekate da vam je Italijan pošalje nakon što odjavi automobil – bez dozvole ne možete da registrujete auto u Srbiji, a overena kopija važi jednako kao i original.

U Italiji je uveden zakon po kojem njihov građanin ili pravno lice ne može da odjavi, odnosno proda svoj automobil ukoliko nisu izmireni porez ili neka druga davanja prema državi.

Zato obavezno treba proveriti sa prodavcem da li ima takvih prepreka – u suprotnom, može biti problema prilikom pravljenja kupoprodajnog ugovora ili odjave.

Austrija

Neophodno je da od prodavca uzmete dve saobraćajne dozvole (dva žuta dugačka kartona koji se preklapaju) i tipenšajn koji istovremeno predstavlja tehnički i vlasnički list.

Tipenšajn može da bude knjižica A5 formata (stariji), veliki papir koji se razmotava (noviji), ili jedan list A4 formata (najnoviji).

Austrijske izvozne tablice koštaju oko 300 evra.

Slovenija

Slovenačke izvozne tablice koštaju oko 70 evra, a ukoliko auto nema važeći tehnički pregled moraćete da doplatite još oko 35 evra.

To što auto nije registrovan ne znači da nema važeći tehnički pregled, pošto on vremenski nije povezan sa istekom registracije.

Od prodavca uzimate saobraćajnu dozvolu.

Holandija

Umesto zoll saobraćajne dobijate odjavljenu saobraćajnu dozvolu i neku vrstu formulara/potvrde A4 formata, koja ide uz (bele) zoll tablice identične registarske oznake kakve su bile na tom vozilu redovne (žute) tablice.

Francuska

Dobijate saobraćajnu dozvolu koja je poništena, odnosno odjavljena, a automobil slobodno možete da vozite na točkovima bez izvoznih tablica pošto ste u francuskom elektronskom sistemu upisani kao novi vlasnik.

Švajcarska

Dobijate zoll tablice na svoje ime. Uvek važe do kraja meseca, bez obzira na datum kada ih vadite.

Puna cena se plaća do 15-og u mesecu, a pola cene ako ih vadite u drugoj polovini meseca. Cene su različite od kantona do kantona.

Procedura u Srbiji

1) Dolazite na granicu, na carinu gde izlazite iz EU. Ukoliko imate izvoznu deklaraciju (EX1 papir), posle pasoške kontrole obavezno se javite cariniku da vam overi izvoznu deklaraciju, čime se dokazuje istup automobila iz EU. To je važno zbog povraćaja poreza u zemlji prodavca (ukoliko imate pravo na povraćaj).

Savet: Ukoliko ste u mogućnosti, tamo gde ste izvadili izvoznu deklaraciju i EUR1, iskopirajte oba papira, kao i inofakturu, jer se te kopije traže na mestu istupa iz EU - carinici će vas poslati u tamošnje špediterske agencije koje često skupo naplaćuju fotokopiranje. Pritom, na nekim prelazima, kao što je slučaj sa Mađarskom carinici ne žele da prime evre, pa vas primoravaju da u menjačnici menjate evre u forinte po nepovoljnom kursu.

2) Dolazak do naših carinika: Prijavljujete cariniku na traci automobil za carinjenje. Cariniku tada ne pokazujete nikakve papire, niti će vam ih tražiti. Samo će vam uzeti pasoš koji vam se vraća po okončanju granične prijave.

3) Carinik vas upućuje da parkirate automobil i da idete u graničnu špediciju.

4) Zapišite ili zapamtite tačno stanje na km satu kada parkirate automobil, pošto ćete to stanje prijaviti špediteru.

5) Javite se u špediciju (špeditersku agenciju) da vam naprave graničnu prijavu. Ukoliko ima više špedicija na tom prelazu, slobodno se raspitajte kod više špeditera po kojoj ceni će vam napraviti graničnu prijavu, jer kod njih ne postoje jedinstvene cene.

Kreću se od prihvatljivih (1.500 - 2.500 RSD) do nerealno skupih (preko 5.000 RSD). Nemojte ni da se ustručavate od cenkanja.

Kada ste odabrali špeditera, dajte mu sve papire koje imate – saobraćajna dozvola, račun/ugovor, izvozna, EUR1, TUV ili servisna knjiga i stanje kilometar sata.

6) Kada vam špediter uruči gotov i overen set u graničnoj prijavi, javljate se cariniku za pregled automobila. Na pojedinim prelazima pregled odmah obavlja špediter sa carinikom, pa kada vam uruči papire možete istog trenutka nastaviti put.

7) U roku od 72 sata dužni ste da se javite špediteru u mestu carinjenja, kako bi se auto smestio i papirološki uskladištio, odnosno kako bi se razdužila granična prijava.

Napomena: Nemojte se oslanjati na to da imate zakonskih 72 sata, pošto se granična prijava ne može razdužiti van radnog vremena carinarnice, a svako prekoračenje roka se kažnjava. Zato se trudite da auto dovezete u skladište i papire dostavite svom špediteru bar jedan dan pre isteka roka.

8) Ispitivanje vozila: (više informacija o ovom na linku http://www.abs.gov.rs/kontrolisanje-vozila-koja-se-uvoze-kao-upotrebljavana)

a) Ispitivanje vozila se u većini slučajeva vrši u carinskim skladištima, uporedo sa carinejnjem. O tome se staraju špediteri, predaju zahtev, plaćaju takse, itd.

b) možete da ga obavite i posle carinjenja, ali bez njega ne možete da registrujete automobil. Izuzetak su vozila za koja ne može sa sigurnošću da se utvrdi da ispunjavaju Euro 3 standard (npr. prvi put registrovana u zemljama Evropske unije pre 1. januara 2002. godine).

Osnovno ispitivanje košta 115 € ako ga radite sami ili nešto skuplje ako to za vas odrade špediteri. Pored osnovnog ispitivanja moguće je da je potrebno i dodatno, kao što su ispitivanja nadgradnji kod teretnih vozila ili ispitivanje gas uređaja, folija, itd.

Dodatna ispitivanja se plaćaju po cenovniku AMSS.

Troškovi puta

U inostranstvo možete da odete autobusom ili avionom i da se vratite kupljenim vozilom. Međutim, ne zaboravite troškove taksija ili drugog prevoza koji će vam biti neophodan za dolazak do prodavca i sređivanje dokumentacije.

Možda ćete morati i da prespavate negde.

Krenete li automobilom u inostranstvo, moraćete da uračunate troškove goriva, putarine/vinjeta i eventualnih drugih troškova.

Imajte u vidu i da kvar koji se u Srbiji sređuje za 50 evra, na autoputu u Nemačkoj može skupo da košta.

Transport vozila

Auto možete da dovezete "na točkovima" ili na kamionu. Troškovi se razlikuju od slučaja do slučaja.

Možete ga ubacite na neki kamion koji već prevozi veću količinu automobila. Cene su, na primer, 280-450 evra iz Italije, 550-750 iz Nemačke, oko 500 iz Holandije i Belgije, pa čak 1.000 iz Danske...

Imajte u vidu da cene mogu drastično da variraju, te ove primere ne uzimajte zdravo za gotovo. Nije isto ako su na prikolici tri ili deset automobila.

Takođe, ako kamion ide od grada do grada u npr. Nemačkoj i skuplja vozila različitih uvoznika, cena će biti veća. Stavite sve na papir i proverite koja opcija vam se više isplati.

Pitajte vašeg špeditera da li može da obezbedi prevoz iz zemlje iz koje kupujete vozilo.

Kalkulator troškova

Ukoliko želite bez telefonskog pozivanja, besplatno da saznate tačne troškove uvoza određenog automobila, možete da iskoristite ovaj kalkulator: www.don-sped.rs/kalkulator-troskova-carinjenja-vozila/

Za pomoć pri pisanju ovog teksta zahvaljujemo se Draganu Teodosijeviću iz špediterske agencije Don-Šped d.o.o. Subotica, internet sajt www.don-sped.rs.

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

Ovo je arhivirana verzija originalne stranice. Izvinjavamo se ukoliko, usled tehničkih ograničenja, stranica i njen sadržaj ne odgovaraju originalnoj verziji.

11 Komentari

Možda vas zanima

Svet

Bure baruta pred eksplozijom: Počinje veliki rat?

Bliski istok, zbog promene ravnoteže snaga i dubokih kriza, pre svega palestinsko-izraelske, može se smatrati buretom baruta i ima potencijal da dovede ne samo do regionalnog sukoba, već i do globalnog konflikta.

20:40

17.4.2024.

1 d

Svet

Uništeno; Zelenski: Hvala na preciznosti

U ukrajinskom napadu na vojni aerodrom na Krimu u sredu ozbiljno su oštećena četiri lansera raketa, tri radarske stanice i druga oprema, saopštila je danas Ukrajinska vojna obaveštajna agencija.

14:21

18.4.2024.

14 h

Politika

Mediji: Ultimatum za Srbiju

Višegodišnja dilema "Kosovo ili Evropska unija", koja je lebdela nad Srbijom, dobiće svoj praktični izraz sledeće nedelje, pišu mediji.

13:01

17.4.2024.

1 d

Podeli: